Hoezo te snel?

Hoezo te snel?

Gisteren in de bocht van de A2 richting de A10 was het weer zover. Vermanend ‘sprak’ het oplichtende verkeersbord mij toe: U rijdt te snel. Hoezo te snel? Te hard misschien, omdat ik de maximaal toegestane snelheid overtreed. Maar te snel rij ik absoluut niet. Dat is een waardeoordeel. Te snel rijden is iets heel anders dan te hard rijden.

Laat ik de situatie eens grondig analyseren. In de eerste plaats staat er geen verbodsbord met een maximale kilometeraanduiding in de desbetreffende bocht. Ik mag dus zo hard rijden als ik zelf wil. Hoewel, dat is niet helemaal waar, want de maximaal toegestane snelheid op de A2 net voor Amsterdam is 100 km/u. Dat geldt dus ook voor de bocht richting de A10. Het verkeersbord licht echter al op wanneer je harder dan 70 km/u rijdt.

De strepen op de weg zouden eveneens een maximale snelheid kunnen aanduiden. Ware het niet dat de strepen op autosnelwegen nu net niet aangeven wat de maximale snelheid is. Die strepen vormen een uitzondering. Nog steeds lijkt het dus geoorloofd, dat ik met 100 km/u vloeiend de bocht doorglijd.

Hebben mijn banden dan misschien een snelheidssymbool dat de maximale snelheid voor deze banden 80 of 90 km/u (respectievelijk de letter F danwel G op uw band)? En veel beangstigender nog. Kan dat elektronische bord die letter lezen? Big brother is watching you. Misschien ook op de A2/A10.

Nee, nee en nog eens nee. Geen verbodsbord, geen snelheidsbepalende strepen en met mijn banden mag en kan ik veel harder rijden dan 80, 90 of 100 km/u. Dat elektronische bord geeft gewoon een goedbedoeld advies. Van de Rijksoverheid. Aan de automobilist. Ongevraagd. Dat mag.

Hard en snel, en daarmee ook te hard en te snel, kunnen bovendien hetzelfde betekenen. Ook wanneer ik te hard rijd, mag er dus ‘U rijdt te snel’ te staan. Dubbel pech dus. Verkeerstechnisch en taalkundig. Nou ja, de taalkwestie is hiermee wel opgelost.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*