De d/t-kwestie

De d/t-kwestie

Het gaat al mis wanneer je je kind naar een crèche in Amsterdam Oud-Zuid brengt. Qua taalopvoeding dan. Vol vertrouwen laat je je allerliefste bezit achter bij een aantal lieve juffen. Voor een periode van bijna vier jaar, totdat zoon- of dochterlief naar groep 1 van de basisschool gaat. Omdat je zelf nogal druk bent met een baan, uitgebreide vriendenkring, borrels, etentjes, de laatste mode en de personal trainer schieten voorlezen voor het slapen gaan of gewoon een leuk gesprek met zijn allen aan tafel tijdens het avondeten er nogal eens bij in. Je sust je geweten door te redeneren dat die lieve juffen van de crèche jouw kroost ook al de hele dag verhaaltjes vertellen en groepsgesprekjes met hen doen. Zo leren ze toch de basisbeginselen van taal, voordat de ‘grote’ school lonkt. Maar daar gaat het mis. De crèchejuffen lezen en praten namelijk wel met de kindjes die ze onder hun hoede hebben, maar worden daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken. Dat bleek onlangs weer toen ik bovenstaand bericht op het raam van een crèche las.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*